Forfatter
Tittel Maria , Guds mor: jomfrufødselens historie
Språk
Hylleplassering
Klassifikasjon
Emne
År
Noter Vi befinner oss i Efesos, en by på vestkysten av Lilleasia. Det er midtsommerkveld i år 431. I en kirke ved byens havneområde avholdes nå det tredje kirkemøtet. Man skal bli enige om Jesu sanne natur. Men ute i den varme sommernatten har en folkemasse med fakler i hendene samlet seg i gatene, og de roper et annet navn: Theotokos! Theotokos!, som betyr «den som har båret Gud» eller «Gudefødersken». Det er ikke bare Jesu natur, men også Maria s skjebne som skal avgjøres. Kirkemøtet i Efesos er tidspunktet da Maria , Guds mor, for alvor trer inn i den offisielle kristne tradisjonen. Her fremstår hun som en fiks ferdig og svært kompleks religiøs figur, utstyrt med en komplisert teologisk bakgrunn. I løpet av kort tid blir det i hele kristenheten innført mange store fester til hennes ære. Det blir også oppført flere store religiøse bygg dedisert til Maria . Men hvor kommer denne ruvende kvinneskikkelsen fra? Hvorfor er hun så populær? Svarene utgjør en viktig, men ukjent del av kristendommens opphav og utvikling. Å kjenne sin historie er å kjenne seg selv. I dag, når spørsmål knyttet til kvinner og religion er blitt et ugjennomtrengelig felt, er det viktigere enn noensinne å ha god kunnskap om kristendommens desidert største kvinneskikkelse.
ISBN
Tilgjengelige
Venteliste
*00002222nam 22003011 4500
*00146458
*008191125s2019 no ar 00nob 9
*015 $a150335699$bBokbasen AS
*019 $bl
*020 $a978-82-304-0244-3$bheftet
*025 $a9788230402443
*040 $aBokbasen AS
*0820 $a232.91$zh$223/nor
*090 $c232.91$dN
*10010$aNæss, Helene$d1969-$jNO$0(NO-TrBIB)9065470$8f
*24510$aMaria , Guds mor$bjomfrufødselens historie$cHelene K. Næss
*260 $aOslo$bScandinavian Academic Press$c2019
*300 $a371 sider$billustrasjoner$c24 cm
*520 $aVi befinner oss i Efesos, en by på vestkysten av Lilleasia. Det er midtsommerkveld i år 431. I en kirke ved byens havneområde avholdes nå det tredje kirkemøtet. Man skal bli enige om Jesu sanne natur. Men ute i den varme sommernatten har en folkemasse med fakler i hendene samlet seg i gatene, og de roper et annet navn: Theotokos! Theotokos!, som betyr «den som har båret Gud» eller «Gudefødersken». Det er ikke bare Jesu natur, men også Maria s skjebne som skal avgjøres. Kirkemøtet i Efesos er tidspunktet da Maria , Guds mor, for alvor trer inn i den offisielle kristne tradisjonen. Her fremstår hun som en fiks ferdig og svært kompleks religiøs figur, utstyrt med en komplisert teologisk bakgrunn. I løpet av kort tid blir det i hele kristenheten innført mange store fester til hennes ære. Det blir også oppført flere store religiøse bygg dedisert til Maria . Men hvor kommer denne ruvende kvinneskikkelsen fra? Hvorfor er hun så populær? Svarene utgjør en viktig, men ukjent del av kristendommens opphav og utvikling. Å kjenne sin historie er å kjenne seg selv. I dag, når spørsmål knyttet til kvinner og religion er blitt et ugjennomtrengelig felt, er det viktigere enn noensinne å ha god kunnskap om kristendommens desidert største kvinneskikkelse.
*532 $aKulturfond
*60000$aMaria $cJesu mor, helgen
*650 0$aReligionsvitenskap$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aReligionsvitskap$2Bokbasen AS$9nno
*650 0$aHelgener$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aHelgenar$2Bokbasen AS$9nno
*650 0$aKristendom$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aKristendom$2Bokbasen AS$9nno
*90010$aNæss, Helene K.$zNæss, Helene$jNO
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening