Forfatter
Tittel Overvåkingskapitalismens tidsalder: kampen for en menneskelig framtid ved maktens nye frontlinje
Medansvarlig
Språk
Hylleplassering
Klassifikasjon
Emne
År
Noter Med sine "gratis" tjenester har giganter som Google og Facebook gitt oss et tilbud vi ikke kunne takke nei til. Til gjengjeld forsyner de seg med enorme mengder data om vår oppførsel og preferanser, som de ganske uforstyrret selger videre til høystbydende. Det er dette Shoshana Zuboff kaller overvåkingskapitalisme, et fenomen som truer med å omforme samfunnet like mye som den industrielle revolusjonen gjorde på 1800-tallet. I overvåkingskapitalismens tid er vi ikke bare konsumenter, vi utgjør selve råvaren. Den skjulte og stadig mer sofistikerte bruken av dataene om oss bidrar ikke bare til å gi oss skreddersydd innhold og reklame. Den er blitt et verktøy til å forutsi og påvirke vår atferd, både som kunder, borgere og som velgere. Og den utgjør en mektig trussel mot så vel demokratiet som vår personlige frihet.
ISBN
Tilgjengelige
Venteliste
*00002014nam 22003371 4500
*00148040
*008200716s2020 no ar 00nob 9
*015 $a150353217$bBokbasen AS
*019 $bl
*020 $a978-82-430-1348-3$binnbundet
*025 $a9788243013483
*040 $aBokbasen AS
*041 $anob$heng
*082 0$a303.4833$zh$223/nor
*082 1$a303.48$zb$223/nor
*090 $c303.48$dZ
*10010$aZuboff, Shoshana$d1951-$jUS$0(NO-TrBIB)90051599$8f
*24010$aThe age of surveillance capitalism
*24510$aOvervåkingskapitalismens tidsalder$bkampen for en menneskelig framtid ved maktens nye frontlinje$cShoshana Zuboff ; oversatt av Lars Nygaard
*260 $aOslo$bSpartacus$c2020
*300 $a717 sider$c23 cm
*520 $aMed sine "gratis" tjenester har giganter som Google og Facebook gitt oss et tilbud vi ikke kunne takke nei til. Til gjengjeld forsyner de seg med enorme mengder data om vår oppførsel og preferanser, som de ganske uforstyrret selger videre til høystbydende. Det er dette Shoshana Zuboff kaller overvåkingskapitalisme, et fenomen som truer med å omforme samfunnet like mye som den industrielle revolusjonen gjorde på 1800-tallet. I overvåkingskapitalismens tid er vi ikke bare konsumenter, vi utgjør selve råvaren. Den skjulte og stadig mer sofistikerte bruken av dataene om oss bidrar ikke bare til å gi oss skreddersydd innhold og reklame. Den er blitt et verktøy til å forutsi og påvirke vår atferd, både som kunder, borgere og som velgere. Og den utgjør en mektig trussel mot så vel demokratiet som vår personlige frihet.
*532 $aKulturfond
*574 $aOriginaltittel: The age of surveillance capitalism
*650 0$aSosiale endringer$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aSosiale endringar$2Bokbasen AS$9nno
*650 0$aKapitalisme$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aKapitalisme$2Bokbasen AS$9nno
*650 0$aTeknologi$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aTeknologi$2Bokbasen AS$9nno
*70010$aNygaard, Lars$d1976-$eovers.$jNO$0(NO-TrBIB)90716843$8m
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening