Forfatter
Tittel Skuespillerens arbeid med seg selv :: i gjennomlevelsens skapende prosess : en elevdagbok
Medansvarlig
Språk
Klassifikasjon
Emne
År
Noter Konstantin Stanislavskij (1863-1938) var et stort russisk teatergeni, hvis virke som skuespiller og instruktør har vært skjellsettende for teaterkunsten, ikke bare i Sovjetunionen, men overalt i verden. Stanislavskij er en representant for den russiske realismen, og hans ideer ble utformet med sterk innflytelse av Anton Tsjekhovs skuespill. Han ga ut boken «Skuespillerens arbeid med seg selv» i 1936 og hans teorier har blitt grunnleggende i all dramaundervisning på 1900-tallet. Stanislavskij er like viktig for skuespillerkunsten som Freud for psykologien: Vi kan mene hva vi vil om dem, men det er umulig i dag å forestille seg feltene uten disse innovatørene. På samme måte som Freud, er Stanislavskij opptatt av konflikten mellom det ubevisste og det bevisste, mellom det som skjer i oss og det som kommer til uttrykk. «Skuespillerens arbeide med seg» selv gir leseren mulighet til å se bak kulissene og overvære hvilke elementer skuespillerkunsten bygger på.
ISBN
Tilgjengelige
Venteliste
*00004534cam a2200493 c 4500
*00158002
*00520231019114526.0
*007ta
*008211210s2023 no e |||||||| 0|nob|
*020 $a978-82-560-2694-4$cNkr 499.00$qinnbundet
*035 $a(NO-OsBA)0644032
*035 $aoai:bibbi.bs.no:0644032
*035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999921630175802201
*040 $aNO-OsBA$bnob$erda$dNO-OsNB
*0411 $anob$hrus
*0820 $a792.028$qNO-OsBA$223/nor/20231004
*1001 $aStanislavskij, Konstantin$d1863-1938$0(NO-TrBIB)1606126541380$4aut
*24010$aRabota aktjora nad soboj v tvortsjeskom protsesse perezjivanija$lNorsk
*24510$aSkuespillerens arbeid med seg selv :$bi gjennomlevelsens skapende prosess : en elevdagbok$cKonstantin Stanislavskij ; oversettelse fra russisk ved Geir Pollen ; etterord ved Øystein Stene
*246 $aРабота актера над собой$bв творческом процессе переживания: дневник ученика
*246 $aRabota aktera nad soboj j$bv tvorčeskom processe pereživaniya : dnevnik učenika
*246 3$aРабота актера над собой.$bРабота над собой в творческом процессе переживания дневник ученика
*246 3$aRabota aktera nad soboj$bRabota nad soboj v tvorčeskom processe pereživaniya : dnevnik učenika
*246 3$aRabota aktera nad soboj j$bv tvorčeskom processe pereživaniâ : dnevnik učenika
*264 $a[Oslo]$bSolum Bokvennen$c2023
*300 $a516 sider
*336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco
*337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt
*338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact
*505 $gForord. -$gInnledning. -$g1,:$tDilettanteri.-$g2.:$tScenekunst og scewnehåndverk.-$g3.:$tHandling . "Hvis", "Gitte omstendigheter".-$tForestillingsevne. -$g5.:$tScenisk oppmerksomhet, -$g6.:$tMuskelavspenning. -$g7.:$tBiter og oppgaver.-$g8.:$tSannhetsfølelse og tro. -$g9.:$tEmosjonell hukommelse. -$g10.:$tKommunikasjon.-$g11.:$tTilpasning og andre elementer, egenskaper, evner og begavelse. -$g12.:$tDrivkreftene i det psykiske livet. -$g13,:$tFremdriften i det psykiske livets drivkrefter. -$g14.:$tDen indre sceniske tilstanden.-$g15.:$tOverordnet oppgave og gjennomgående handlinger. -$g16.:$tUnderrbevisstheten i skuespillerens sceniske tilstand. -$tÅ iscenesette sannheten : etterord./$rØystein Stene.
*520 $aKonstantin Stanislavskij (1863-1938) var et stort russisk teatergeni, hvis virke som skuespiller og instruktør har vært skjellsettende for teaterkunsten, ikke bare i Sovjetunionen, men overalt i verden. Stanislavskij er en representant for den russiske realismen, og hans ideer ble utformet med sterk innflytelse av Anton Tsjekhovs skuespill. Han ga ut boken «Skuespillerens arbeid med seg selv» i 1936 og hans teorier har blitt grunnleggende i all dramaundervisning på 1900-tallet. Stanislavskij er like viktig for skuespillerkunsten som Freud for psykologien: Vi kan mene hva vi vil om dem, men det er umulig i dag å forestille seg feltene uten disse innovatørene. På samme måte som Freud, er Stanislavskij opptatt av konflikten mellom det ubevisste og det bevisste, mellom det som skjer i oss og det som kommer til uttrykk. «Skuespillerens arbeide med seg» selv gir leseren mulighet til å se bak kulissene og overvære hvilke elementer skuespillerkunsten bygger på.
*6001 $aStanislavskij, Konstantin$d1863-1938$0(NO-TrBIB)1606126541380$2bare
*650 0$aMethod acting$0sh 85127336$2lcsh
*650 $aSkuespillerkunst$0(NO-OsBA)1119946$2bibbi$9nob
*650 $aSkodespelarkunst $0(NO-OsBA)1119946$2bibbi$9nno
*650 $aSkuespillerkunst$0(NO-TrBIB HUME05555$2humord
*7001 $aPollen, Geir$d1953-$4trl$0(NO-TrBIB)90186296
*7001 $aStene, Øystein$d1969-$4aft (NO-TrBIB)10030356
*7001 $aStanislavskij, Konstantin$d1863-1938$tRabota aktjora nad soboj v tvortsjeskom protsesse perezjivanija$lNorsk$0(NO-TrBIB)1606126541380
*7001 $iOversettelse av:$aStanislavskij, Konstantin$d1863-1938$tRabota aktjora nad soboj v tvortsjeskom protsesse perezjivanija$lRussisk$0(NO-TrBIB)1606126541380
*852 $b0030100$cg00005$hNA/A 2023:7014
*852 $b0183334$cg00005
*85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788256026944
*913 $aNorbok$bNB
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening